איך מחסלים התקוממות עממית

השאלה האם ניתן להבחין בין האוכלוסיה לבין מובילי המרד היא שאלה עתיקה שהתשובה עבורה מורכבת.

החיבור בין חמא״ס לדאע״ש גורם לנו לפזול להצלחה היחסית של הקואליציה להבסת דאע״ש בחיפוש אחר פתרונות. קרב המפתח של הקואליציה הזו נערכה על העיר מוצול (קרי: מוסול) בעיראק, שם התבצרו כמה אלפים מלוחמי דאע״ש יחד עם כמליון עיראקים לא מעורבים (ועוד כמליון שברחו מין העיר). לאחר תשעה חודשים הצליחה הקואליציה להביס את דאע״ש ולהשיב את העיר לתושביה. בסיפור הזה אנחנו כוחות צבא עיראק, וארה״ב ושאר חברי הקואליציה הם היועצים שתכננו את המערכה בפועל ודאע״ש הוא הנחש שאפשר להוציא מהעיר ולהשאיר, ככל הניתן, את העיר על תילה.

אבל זו דוגמא רעה מאוד. חמא״ס הוא לא דאע״ש – הוא בשר מבשרה של החברה הפלסטינית ובייחוד בעזה. הוא לא גורם כובש שקם ברגע אחר והובס ברגע אחד. וגם אנחנו לא שכירי חרב עיראקים. יעזור לנו אולי לחשוב יותר לא כמו אמריקאים או עירקאים אלא כמו רומאים. בדיון המפורסם בין אספסיאנוס לרבי יוחנן בן זכאי (ריב״ז) בשעת המצור על ירושלים שואל אספיאנוס את ריב״ז בביקורת למה הוא לא בא אליו קודם ורבי יוחנן עונה:

הבריונים שבירושלים לא התירו לי לצאת את העיר.

בעצם רבי יוחנן מרים לאספסיאנוס שמסביר לו את התמונה האסטרטגית כמו שהוא מבין אותה:

״לו הייתה בידנו חבית של דבש שעליה כרוך דרקון (נחש) – האם לא היינו שוברים את החבית על מנת להמית את הדרקון?״

הסיפור מוסיף ומתאר את תגובתו של רבי יוחנן: ״אישתיק״ (שתק).

אספסיאנוס מבין שלמרות יופיה והדרה של ירושלים אי אפשר להרוג את הדרקון בלי לשבור את החבית. הרס העיר ירושלים משנה מהיסוד את המגמות הבסיסיות בעם היהודי. ולרבי יוחנן בצדק אין תשובה. אבל רב יוסף ואולי רבי עקיבא שחיו דורות מאוחר יותר ביקרו את רבי יוחנן. לטענתם הוא היה צריך להגיד לאספסיאנוס:

״לוקחים צבת, תופסים את הנחש והורגים אותו, ואת החבית מצילים.״

הם חושבים שאפשר להפריד בין האוכלוסיה לבין הגורם הרע. שהרומאים היו יכולים להוציא את הבריונים ולהשאיר את החבית על כנה. הסיפור לא עונה להם במפורש אבל מתאר בהמשך את מותו של בר דרומא (מורד אחר במרד אחר, כנראה בר כוכבא, חברו/תלמידו של רבי עקיבא מהטענה למעלה). בר דרומא מתואר כלוחם כה חזק שאף אחד לא מצליח לנצח אותו. אבל הלוחם עז הנפש מוצא את מותו באופן מאוד סימבולי – כשהוא הולך לשירותים הדרקון מכיש אותו בטוסיק. מספר הסיפור יודע היטב שאי אפשר להפריד את הדרקון מהיהודים, שהדרקון מהמערכה הראשונה יכיש שוב ושוב. אלא אם ישתנו הדברים מהיסוד.


תמונת הנושא הועלתה על ידי המשתמש Peter_Biro_Mosul_421 ומשותפת ברישיון מאתר פליקר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.